Een succesvolle website in 10 essentiële stappen!

Of het nu gaat om de website van een zzp’er, een ondernemer in het MKB of het grootbedrijf, of zelfs een multinational, de website van een bedrijf is essentieel om nieuwe klanten te vinden en bestaande klanten te behouden. De website is anno 2017 allang niet meer een digitale variant op je brochure, of - een veelgehoorde kreet - je online visitekaartje. Gelukkig zijn de meeste bedrijven hier goed van doordrongen en zie ik online steeds meer bedrijven die de website waardig hebben opgenomen in de strategie. In dit artikel beschrijf ik de tien essentiële voorwaarden voor een succesvolle website. De oplettende lezer zal opmerken dat het opzetten van een goede website begint met enkele essentiële kernwaarden die niet alleen gelden voor de website, maar die hun grondslag vinden in de marketingstrategie van het bedrijf. De website is tenslotte niet langer slechts ‘het online visitekaartje’, maar heeft een wezenlijke plek in de marketingmix.

Weten wie je bent

Ga eens na welke winkels er bij jou in het stadscentrum te vinden zijn. Je kunt er zo een aantal opnoemen waarvan je precies kunt omschrijven wat dit voor winkels zijn. Grote kans dat er ook een groot aantal winkels is waarvan je wel weet in welke hoek je het ongeveer moet zoeken, maar waarvan je niet precies weet wat deze ondernemer doet. Deze ondernemers missen een identiteit en/of authenticiteit. Voor je begint aan het (laten) ontwikkelen van een website is het dan ook van het grootste belang om te weten waar je als bedrijf voor staat. Over zaken zoals de missie en visie van je organisatie heb je waarschijnlijk al eens nagedacht, maar het kan geen kwaad om deze nog eens op papier te zetten. Wil je het helemaal goed doen, kijk dan eens naar het 7S model van McKinsey.

Een succesvolle website draait niet om jouw!

Mooi is dat! Heb je veel moeite gedaan om op papier te krijgen waar jouw organisatie voor staat, blijkt het niet om jou te gaan. Veel ondernemers zijn geneigd om op de website zoveel mogelijk te vertellen over de organisatie. Te beginnen met een welkomstwoord van de directeur, gevolgd door een uitgebreide geschiedenis van het bedrijf, waarna een nieuwsbericht volgt over het personeelsuitje van deze zomer. Denk je dat het de klant iets kan schelen? In essentie is je klant alleen geïnteresseerd in het product of de dienst die je aanbied en hoeveel dit kost, waar je gevestigd bent en wat je openingstijden zijn.

Weten wie je doelgroep is

Nadat je hebt onderzocht wie jij als ondernemer bent en waar je als organisatie voor staat, is het tijd om te kijken wie je klanten eigenlijk zijn. Stel dat je als bakker antwoord op deze vraag zou moeten geven, dan zou het antwoord kunnen zijn, “Iedereen”, iedereen moet tenslotte eten. Dit is alleen wel heel erg breed en levert dezelfde informatie op als wanneer je geen doelgroep analyse zou uitvoeren. Door demografische en geografische gegevens van je doelgroep te verzamelen ben je in staat om je website specifiek voor deze doelgroep vorm te geven. Denk bijvoorbeeld aan de leeftijd, de cultuur en sociaal economische status van je doelgroep.
Op basis van de hierboven beschreven informatie over enerzijds de identiteit van je bedrijf en anderzijds de achtergrond van je doelgroep kan een user experiënce designer aan de slag om uit te werken waar de website van jouw bedrijf nu eigenlijk aan moet voldoen om aan te sluiten op de belevingswereld van je klant.

Weten wat je aanbied

Klanten komen naar je website om daar de meest up-to-date informatie te vinden. Dit geldt voor de informatie over je bedrijf, maar zeker ook voor de informatie over de producten of diensten die je aanbiedt. Wanneer een potentiele klant op je website komt en daar verouderde informatie aantreft, of nog erger: niet werkende pagina’s, dan is hij snel weg, om niet meer terug te komen. Zorg er dus voor dat je eens in de zoveel tijd je website doorloopt. Klopt de informatie nog die je aanbied? Of is er iets verandert binnen je bedrijf? Pas het aan. Een blog op je website is leuk en belangrijk, maar doet meer kwaad dan goed als deze niet is bijgehouden. Iedere week een nieuwe blogpost geeft niet alleen aan dat je bedrijf bij de tijd is, het is ook nog eens goed voor de vindbaarheid in zoekmachines!

Mobile first

Meer dan de helft van je bezoekers komt op je website via een smartphone of tablet. Het is dan ook zonde wanneer je deze bezoekers niet kunt helpen, omdat je website niet geschikt is voor het kleine scherm van een smartphone. Dit kun je verhelpen door ofwel een aparte website te bouwen voor mobiele apparaten, of door een responsive website te (laten) maken, waardoor je website zich aanpast op basis van de grootte van het scherm. Wanneer je uitgaat van mobile first, en van daaruit verder werkt om ook desktop bezoekers goed te bedienen, weet je zeker dat iedereen de informatie op je website goed kan lezen.

Neem je bezoeker bij de hand

Als je (potentiele) klant op je website komt, wil hij/zij niet hoeven nadenken over wat precies de bedoeling is. Op de homepage moet dan ook direct duidelijk worden wat de klant op jouw website kan doen. Bijvoorbeeld: ‘Wij bieden product X binnen tijd Y en vaste lage prijs Z’ Helder. Als eenmaal duidelijk is waar je bedrijf voor staat is het zaak om je potentiele klant om te zetten in een betalende klant. Dit doe je door een call-to-action, waarin je de klant motiveert om je de actie uit te voeren waar ze voor gekomen zijn. Dit kan van alles zijn zoals een product bestellen, aanmelden voor de nieuwsbrief, contact opnemen, etc.

Design: less is more

Net zo min als dat je bezoeker op je website is om het welkomstwoord van de directeur te lezen, zo is hij er ook niet om het design van je website te bewonderen. Het feit dat het technisch mogelijk is om je website te voorzien van toeters en bellen, wil niet zeggen dat je het ook moet doen. Het doel van het design van je website is een plezierige gebruikerservaring en het snel en efficiënt vinden van informatie of kopen van een product. Een 'flitsend' design bewijst zich vaak meer door haar eenvoud en gebruikersvriendelijkheid dan door het letterlijk flitsende design.

Denk aan zoekmachine optimalisatie, maar schrijf voor je klanten

Om de artikelen en producten op je website onder de aandacht van je klanten te brengen zijn er verschillende technieken om je website zo goed mogelijk vindbaar te maken in zoekmachines zoals Google. Het is prima en zelfs aan te raden om bij het schrijven van de teksten op je website rekening te houden met bepaalde zoektermen die voor jou bedrijf van belang zijn. Houd er echter wel rekening mee dat het uiteindelijk je (potentiele) klant is die de teksten moet lezen. Het schrijven van nuttige en relevante content is vaak meer van belang dan het opzichtig volstoppen van je teksten met zoektermen waar je op gevonden wilt worden.

Betaal niet te veel, maar ook zeker niet te weinig

Een goede professionele website laten maken kost geld. In sommige gevallen (heel) veel geld. Dit betekent echter niet dat dit voor iedere website nodig is. Voor veel communicatiedoelstellingen kun je met een eenvoudiger website ook prima uit de voeten. Het maken van een basis website wordt door veel aanbieders gedaan voor uiterst lage ‘stunt’ prijzen. Beide uitersten zijn niet aan te raden. Een peperdure website is voor de gemiddelde MKB’er niet nodig, maar begeleiding van een goede, professionele designer is wel aan te raden. Hij/zij kan je helpen een website te maken die aansluit bij jouw onderneming en de wensen van je klanten.

Schoenmaker houd je bij de leest

Het is niet ingewikkeld om een website te publiceren op het wereld wijde web. Iedereen met een klein beetje computerervaring is in staat om een account aan te maken op wordpress.com of een andere aanbieder. Alleen met het aanmaken van een account heb je nog geen professionele website gemaakt, waarbij rekening wordt gehouden met niet alleen bovenstaande, maar nog honderden andere designregels. Het ontwerpen en ontwikkelen van een professionele website is iets dat je beter kunt overlaten aan een professional, net zoals je het bouwen van een huis overlaat aan de aannemer.